Op een gewone dinsdagochtend in groep 4 denkt Jolien: “Juf is klaar met uitleggen, ik ga aan het werk! Tijdens de uitleg hebben we al een paar opdrachten samen gedaan. Zo kon juf direct zien dat ik het heb gesnapt. Welke som moet ik doen? De som staat op mijn schermpje. 46-28. Eens even denken… Hoe moet dat ook alweer? Ik klik op de tip voor uitleg. Oh ja! Met de getallenlijn! Even uitrekenpapier erbij pakken voor de getallenlijn. Rekenen op de getallenlijn… Het antwoord is ‘28’. Invullen en kijken of het goed is! Ja! Het is goed! Dan kan ik nu de volgende som doen. Eens kijken of ik mijn doel vandaag kan halen. En als ik het niet zo goed snap, dan helpt juf mij.”
Wat is Snappet?
Snappet is een doelgerichte digitale lesmethode. Snappet bestaat uit: lesplanning en lesvoorbereiding voor de leerkracht; lespresentatie voor de les; opgaven bij de les; opgaven op eigen niveau; extra oefening op eigen niveau (per doel). De kinderen krijgen 1 opgave op hun scherm en krijgen na iedere vraag direct feedback. Ze zien meteen of het antwoord goed of fout is. De kinderen weten daardoor snel of ze op de goede weg zijn en kunnen direct hun antwoord verbeteren. De leerkracht heeft toegang tot een aparte omgeving van Snappet (dashboard), waar hij of zij live kan volgen hoe de kinderen het doen tijdens de les. De leerkracht ziet tijdens de les of de kinderen de lesstof begrijpen en kan eventueel direct extra uitleg geven aan kinderen die dit nodig hebben. En niet pas achteraf na het nakijken van werkboeken. Natuurlijk volgt de leerkracht de kinderen ook door te observeren en door met ze te praten.
Snappet past de opdrachten aan aan het niveau van het kind aan de hand van eerder gemaakte opdrachten. Dit werkt motiverend; kinderen die de lesstof beheersen krijgen moeilijkere vragen. En kinderen die de lesstof lastig vinden, krijgen juist gemakkelijkere vragen en herhaling. Zo kan ieder kind groeien op zijn of haar eigen niveau en in eigen tempo.
Hoe werken we op de Borgschool met Snappet?
In groep 4 t/m 8 werken de kinderen met Snappet op de iPad. Iedere leerling werkt op een eigen iPad (in bruikleen van school). De inzet van Snappet verschilt per vak. Zo werken de kinderen voor rekenen niet in een boek of werkboek, maar maken ze de opgaven digitaal in Snappet. Ze gebruiken daarbij een uitrekenschrift en oefenen bijv. ook met samenwerkingsopdrachten zoals rekenspelletjes. Voor de vakken taal en spelling wordt Snappet met name als extra oefening ingezet. Bij deze twee vakken vinden we het belangrijk dat de kinderen de woorden ook opschrijven en leren woorden en zinnen netjes in een schrift op te schrijven. We dragen zorg voor een goede balans tussen het werken op de iPad en oefening zonder de iPad, bijvoorbeeld door de inzet van samenwerkingsopdrachten en schrijfopdrachten. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over Snappet.