Groeitorens
Tijdens een gewone vrijdagochtend in groep 5 denkt Flynn: “Ik leg alvast mijn potlood en gum klaar voor de rekenles. Ik heb ze gisteren netjes in mijn etui opgeruimd. Ik kan ze snel weer vinden. Misschien zitten we dan straks met de klas lekker snel klaar voor de rekenles. En kunnen we het doel van het bord ‘Snel starten’ behalen. Het is maar goed dat we gisteren met de hele klas nog een paar keer geoefend hebben om onze spullen snel op tafel te leggen. Het lukt ons vast om het klassenrecord te verbreken!”
Executieve functies
Op de Borgschool stimuleren we de executieve functies van kinderen. Executieve functies zijn vaardigheden in de hersenen die gedrag aansturen en controleren. Vaardigheden zoals: ‘snel starten’, ‘doorwerken’, ‘plannen’ en ‘doorzetten’. De Groeitorens is een methode om de kinderen te helpen deze vaardigheden te ontwikkelen. In alle groepen wordt tegelijkertijd extra aandacht besteed aan één van deze Groeitorens d.m.v. spelletjes en oefeningen. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over de groeitorens.